Irma Hünerfauth
in dialogue with
Planned City Cinema
a moving image program
Kurateret af KM Temporaer (Elisa R. Linn, Lennart Wolff)
Simian præsenterer den første posthume soloudstilling af den tyske kunstner Irma Hünerfauth (1907- 1998). Hünerfauth, som i 1950'erne og 60'erne arbejdede indenfor konteksten af abstrakt ekspressionisme og action painting, skiftede radikalt i 1968 til at lave kinetiske multimedieobjekter, der kombinerede tale, lyd og bevægelse. Disse "Vibrationsobjekte" (Vibrationsobjekter) er lavet af forbrugersamfundets efterladenskaber – metalskrot, elektriske dele og plastikaffald – og placeret i gennemsigtige terrariumlignende montrer. Som arkitektoniske eller scenografiske modeller, spiller de på "modernitetens fetish": den universelle beholder, der huser og omslutter kroppen. Disse kunstværker, også kaldet "Sprechende Kästen" (Talende Kasser), bruger ready-mades, tale og beskrivende titler, til at behandle emner, der stadig er yderst aktuelle i dag. For eksempel sætter de spørgsmålstegn ved de urealistiske løfter om et "økonomisk mirakel" baseret på udvinding, udtømning, forurening og fremmedgørelse i den moderne by, samt militarismens og krigens ødelæggelse af naturen og miljøet. Udstillet internationalt som "IRMANipulations", stod de i kontrast til figurative skulpturer såsom "STATT LUFT - STADTLUFT" (I STEDET FOR LUFT - BYLUFT) - et over to meter højt objekt, brugt i aktioner og happenings i det offentlige rum, med henblik på at øge bevidstheden om det presserende spørgsmål om forurening i bymiljøerne.
Planned City Cinema, et video- og filmprogram i dialog med Hünerfauths udstilling, der sporer "mekanikken" i udviklingen af den modernistiske by. Filmene, der vises i en midlertidig biograf i den underjordiske cykelgarage i centrum af den "nye by" Ørestad, dokumenterer, dissekerer og undersøger produktionen af det byggede miljø og de ideologier, økonomiske og magtmæssige relationer, som den materialiserer.
Se mere: https://www.ssiimmiiaann.org